söndag, juni 01, 2008

Det blev mycket bilåkande i helgen, Göteborg till Hässleholm till Falun (via både Västerås och Enköping då vi missade att svänga av från europavägen) till Växjö till Göteborg. Vädret har varit väldigt sommar, solkatterna i rutan har blandat sig med grönt och gult överallt. På mindre vägar blir jag upphetsad av sjöar och små stenrösen i småland, med ensamma träd på långsamt upptrampade och uppätna hagar. Jag känner mig tvungen att berätta för de andra hur mycket jag älskar Sverige, och får som vanligt de uppenbara gliringarna om patriotism och om hur Ultima Thule också älskar Sverige. Och jag vet ju hur det låter men jag bryr mig inte heller. Vi kommer aldrig att fira nationaldagen på ett avslappnat sätt men det spelar ju ingen som helst roll. Tycker bara att det känns fantastiskt att bland saker jag älskar kunna lägga till Sverige.

Tack så mycket, alla ni som kom på spelningarna. Siesta kändes lätt overkligt. Jag tänkte ett tag på facebookgruppen "vi hyllar på random utvalt knattelag". Att någon skulle starta en grupp där ett av alla harvande indieband skulle få en oväntat peppad publik.

Lägger inte upp någon bild på Sverige, alla som läser den här bloggen vet väl hur det ser ut. Däremot så lägger jag upp hur det såg ut när vi gick på i Hässleholm. Stef var duktig med mobilen.

17 kommentarer:

chops sa...

Mäktigt!

Anonym sa...

ni ska inte till stockholm något? :)

Anonym sa...

Detta var det första jag möttes av i Hässleholm:

http://farm3.static.flickr.com/2140/2538579290_5b0885cd21.jpg?v=0

martin sa...

Nej, var inte så länge sen vi var där sist.

martin sa...

Usch då, vad är det för några? Känner igen den där loggan. Tror jag sett sådana i götet.

Av den där bilden blir man ju påmind om varför det känns lite äckligt att säga "jag älskar sverige". Guilt by association. Förutom politiska åsikter så är det ju inte så roligt att förknippas med deras klädstil heller.

Anonym sa...

Kommer fler spelningar snart? Gärna i närheten av Blekinge;)
Missade tyvärr de som varit nu... Rätt surt... (Även om det inte riktigt hör hit så nästan. Jag frågar: Kommer det spelningar med Sibiria snart? Även de gärna nära Blekinge.)

Anonym sa...

Åh, där i publiken var jag! Längst fram.
Ni var jättebra!

Anonym sa...

Äh, känns inte hela "alla som på något sätt hyllar Sverige=barnätande nazister" jävligt 90-tal? Jag minns diskussionerna i plugget och de stod mig upp i halsen. Tur att man numer är en mogen 20nånting snubbe som står över allt sånt. Jag känner alltid hemlängtan när jag är utomlands och jag är oerhört hemmakär. Därmed inte sagt att jag måste se ner på andra länder/folk/kulturer whatever. Tror dessutom att det finns ett sug efter lite nationalromantisk musik eftersom folk tog de vedervärdiga raggarpunkarna i UT till sina hjärtan. Idag är det väl bara motorburna tonårskillar på landet som lyssnar på deras alster men när jag var grabb hade de typ fyra album samtidigt på topplistan. Liten utsvävning från min sida...

Mer on topic, jag hoppas få se er i sommar. Döda fallet är en juvel. Nu ska jag ta två valium och lägga mig .

Anonym sa...

Jag kom inte ihåg vad de heter. Nationalistisk Front eller något? De bara stod där som fån. Jag älskar också Sverige, men som de flesta länder i världen så är dess småstäder ofta tillhåll för rasister. Efter jag sett de där idioterna så träffade jag massa trevliga hässleholmare dock.

Anonym sa...

Jag vet inte, känns inte 90-talet mer som "jag är inte rasist, bara främlingsfientlig". Folk blev inte beskyllda för att vara nazister när de hyllade Sverige, utan de blev med rätta beskyllda för att vara rasister (men de sa att de var "främlingsfientliga"...) Inte ofta man hör det ordet längre, det kanske har blivit lite "ute".
/kalle

Paulina sa...

ah, jag älskar båda Sverige och Polen, men jag kan inte leva utan svensk musik så bor jag här :) om man bor i Sverige kan man t ex se Vapnet live, och jag räknar dagar till er spelning i Pildammsparken i Malmö, VI SES DEN 2a AUGUSTI!!!

love, Paulina

Paulina sa...

glömde att säga: ni har ett fan till! min kompis Gabriella lånade lite Vapnet av mig och är helt besatt av "Skorpan" nu!

Anonym sa...

Owh ja va på Siesta!! MYS PÅ ER!!!!!!!! <3<3<3<3 Ni äägde såå mkt!! :):):):)

Anonym sa...

what's up med att man inte kan lägga till er på myspace? vad för email-adress ska man skriva in?

Anonym sa...

jag har väntat på att få se er sen sjuan, så även om det bara hade vart jag där så hade publiken varit stört peppad. kärlek

martin sa...

Tack.

Jag fattar ingenting anonym. Har du loggat in eller?

Anonym sa...

Om möjligt ÄNNU bättre än i Örebro! Lyckat att jag flyttade från Örebro strax efter er spelning och ner till Hässleholm (hemstad) igen lagom till Siesta. Kom tillbaka snart!

Ps. Tack och lov att Det rör inte hjärtat var med på repertoaren. Lyckan var TOTAL.